Už jeho starý otec bol kuričom na parnej mašine. Dominikovi Vrbovi (19) zvuk výhybiek, vôňa oleja a fascinujúci pocit z rozhýbania kovového kolosu na šínach učarovali už v mladosti. Spolu s ďalšími nadšencami železničnej histórie sa starajú vo svojom voľnom čase o to, aby táto úžasná časť technickej histórie a kumštu nezanikla. Ich zachránené exponáty obdivujú nadšenci z celej republiky ale aj zahraničia!

Račania vnímali Rendez s rešpektom

Dominik napriek mladému veku pôsobí rozvážne a má jasnú predstavu, čo chce v živote robiť. Dalo by sa povedať, že je prototypom Rendezáka spätého s nádražím, ktoré stálo aj pri vzniku celej lokality.

Pri zriaďovacej stanici Bratislava Východ totiž postupne vznikalo sídlisko, ktoré Račania vždy považovali za niečo tajomné, svojské a zaujímavé.

Stane sa Dominik Vrba najmladším poslancom? Na kandidatúru ho prehovorila miestna poslanecká legenda Cyril Sekerka!

Ku vlakom som prišiel už ako 12-ročný. Páči sa mi história železníc, ako to všetko funguje. Možno preto, že od narodenia žijem na Rendezi,“ vysvetľuje stredoškolák, ktorý chce pokračovať v štúdiu na Strojárskej fakulte STU.

V rámci činnosti Klubu železničnej nostalgie Bratislava Východ sa každý zapája prácou, ktorú ovláda. Dominik bez reptania reže karbobrúskou, čistí zahrdzavené časti starých strojov, natiera či skladá jednotlivé diely dômyselných mechanizmov. Podarilo sa im už spojazdniť viacero drezín, ktoré verejnosti pravidelne ukazujú počas Drezinového dňa.

V tomto období je však celá partia zaujatá aj prácou na novom projekte: obnove tendra – zásobníka na uhlie a vodu pre parnú lokomotívu – z roku 1923. „Počas 2. svetovej vojny bol opancierovaný a ocitol sa aj pod paľbou, pravdepodobne pri leteckom útoku, keďže má viacero priestrelov,“ vysvetľuje najnovšie zistenia ohľadne rekonštruovaného exponátu.

Na rade je Mikádo!

Ďalšou výzvou, na ktorú sa podujala necelá desiatka chlapov a mladíkov, je aj obnova a spojazdnenie parnej lokomotívy Mikádo. Ide o prvý medzivojnový rýchlikový rušeň 387.017 vyrobený v roku 1932 v Škodových závodoch v sérii s označením 10 Lo 3 pod výrobným číslom 760. Práce na obnove môžu trvať až šesť rokov…

Mikádo. Tak sa volá nová výzva Klubu železničnej nostalgie Bratislava Východ

V spoločnom dvore areálu na Východnom sa o zachovanie vzácnych pamiatok stará viacero subjektov – okrem Železničného múzea SR s piatimi zamestnancami, sú to aj ďalšie tri občianske združenia (OZ Vláčikovo, Klub priateľov železničnej dopravy, Klubu železničnej nostalgie Bratislava Východ) a v nich množstvo nadšencov.

Benjamínek politiky

Cyril Sekerka hájil záujmy Rendezákov v zastupiteľstve MČ Rača dlhé roky.

“Dominik k nám prišiel pred piatimi rokmi, priviedol ho k nám otec. Videl, že chlapca bavia vlaky a technika. Prakticky od prvých chvíľ sa zapojil do prác na obnove rušňa Mikádo,” povedal nám vedúci klubu Peter Kallo.

Podľa neho je Dominik aktívny, pracovitý a veľmi ho baví technika. “V klube sa stretávame najmä počas víkendov.”

Peter Kallo už vie , že jeho mladý kolega ide kandidovať na poslanca: “Všetci mu držíme palce a prajeme veľa šťastia. Berie to ako záväzok voči Rendezu. A dvojnásobne, keď ho na to prehovoril taký lokálpatriot, ako je Cyro Sekerka.”

Práve legendárny poslanec a veľký lokálpatriot Cyril Sekerka sa stal terčom nevyberaných útokov niektorých z nových obyvateľov Východného, ktorí po oznámení, že zo zdravotných dôvodov už nepôjde kandidovať, rýchlo vycítili šancu dostať sa k funkciám, hoci s Rendezom toho nemajú veľa spoločného.

Pomôžte záchrancom vlakov

Ak sa vám páčia aktivity, ktoré pri záchrane a prezentácii technických historických unikátov realizuje Klub železničnej nostalgie Bratislava Východ a chceli by ste ho finančne podporiť, môžete tak urobiť.

Všetky podrobnosti a kontakty nájdete na stránke www.kzn.sk.

jč, foto archív DV